Бажаєте інвестувати свої заощадження, щоб захистити їх від інфляції та знецінення? Для цього вам потрібно придбати ліквідні активи, які зростатимуть у ціні у довгостроковій перспективі. Для того, щоб знайти їх та підібрати оптимальні варіанти, необхідно провести детальний аналіз фондового ринку, виділити відповідні цінні папери, знайти точки входу та придбати активи за доступною ціною. У майбутньому ви зможете реалізувати їх та отримати серйозний прибуток (за багатьма паперами — від 10% річних). У цій статті ми розберемося з тим, як підбирати відповідні активи, що таке фундаментальний аналіз і для чого його потрібно використовувати для формування інвестиційного портфеля.
Що таке фундаментальний аналіз простими словами
Люди, які займаються інвестуванням, знають, що є таке поняття, як «справедлива ціна». При цьому вона може відрізнятись від ринкової в той чи інший бік. Знайти її можна шляхом проведення детального аналізу: потрібно вивчити фінансові показники підприємства, отримати дані про перспективи його зростання, розмір прибутку, наявність боргів, судових позовів та ін. На основі зібраної інформації робиться висновок про подальшу долю компанії, після чого він порівнюється з поточною вартістю цінних паперів. Саме таким способом і знаходиться справедлива ціна.
Проведення дослідження ключових параметрів підприємства є важливим завданням, яке дозволяє визначити його подальшу долю. Заходи, пов'язані з цим, звуться «фундаментальний аналіз». Надзвичайно важливо проводити дослідження, якщо ви займаєтеся не трейдингом, а інвестуванням. Це дозволить вам зрозуміти, в який бік у майбутньому рухатимуться ціни на акції обраного вами підприємства.
Отже, фундаментальний аналіз — це методика оцінювання компанії, що є емітентом. Під час проведення дослідження фахівець вивчає бухгалтерські та фінансові звіти підприємства, після чого знаходить «справедливу» вартість акцій з урахуванням різних зовнішніх факторів (політики, сезонності, зміни законів, ситуації у світі тощо).
Зверніть увагу: щоб зрозуміти основи фундаментального аналізу, вам варто згадати, як ви обираєте холодильник. Спочатку ви визначаєтеся з його розмірами, потім — з компанією-виробником, кольором, функціями та ін. Далі вибирається відповідна модель та проводиться порівняння ціни у різних торгових точках. Це найпростіший приклад фундаментального аналізу, який проводиться при покупці холодильника або іншої побутової техніки.
Навіщо інвестору потрібний фундаментальний аналіз
Важливо розуміти, що фундаментальний аналіз ринку — це не просто процес вивчення звітності різних компаній та галузей. Це дієвий і найбільш грамотний спосіб усвідомити перспективи компанії та на основі цієї інформації прийняти виважене рішення щодо купівлі її цінних паперів. Тобто ви спираєтеся не на чутки чи загальний тренд, а на факти, що підкріплені цифрами.
При цьому слід розуміти, що фундаментальний аналіз відрізняється від технічного. У першому випадку вивчаються всі доступні фінансові звіти компанії, наявність у неї конкурентних переваг, а також перспектив зростання та грамотності управління. Технічний аналіз досліджує зовсім інші показники, такі як графіки вартості цінних паперів, тренди та патерни, рівні опору та підтримки. По суті, на його основі трейдер намагається передбачити, куди йтиме ціна найближчим часом.
Таким чином:
- Фундаментальний аналіз акцій цікавий для інвесторів, які хочуть просто придбати цінні папери та заморозити їх на своїх рахунках на кілька місяців чи років. Він дозволяє виявити реальну інвестиційну привабливість акцій у довгостроковій перспективі.
- Технічний аналіз важливіший для трейдерів, які заробляють на мінімальних коливаннях ціни. Їм не потрібно вивчати звіт про прибутки та збитки або враховувати макроекономічні показники. Вони просто вибудовують тренди на основі наявних історичних даних та графіків.
Зверніть увагу: досвідчені інвестори використовують фундаментальний аналіз разом із технічним. Це дозволяє їм зрозуміти, що купувати й в який час. Визначення правильної точки входу дозволяє значно підвищити прибуток у кожній угоді.
Якщо говорити про те, що дає такий аналіз інвестору, то можна виділити три ключові пункти:
- Визначення справедливої ціни. Часто буває така ситуація, коли ринковий курс не відповідає реальному. Наприклад, на біржі почалася паніка через якісь зміни чи, навпаки, виник ажіотаж через черговий хайп. За допомогою фундаментального аналізу, враховуючи внутрішні та зовнішні фактори, можна порахувати реальну вартість та заробити на цьому.
- Захист від переплати. Дуже часто складаються такі ситуації, коли цінні папери якоїсь компанії «перегріваються» через хайпи, гарячі новини та ажіотаж. Купувати їх на вершині — погана ідея, оскільки незабаром ситуація зміниться і ціна впаде. Завдяки цьому цілком реально втратити більшу частину свого капіталу. Якщо коефіцієнт P/E обраної компанії становить 300, а в середньому по галузі — 15, то не варто пов'язуватись із такими паперами.
- Визначення ризиків. Потрібно розуміти, що так чи інакше довгострокові інвестиції пов'язані з ризиками. І головне полягає в тому, що ви не можете все передбачити. Фундаментальний аналіз дозволяє прогнозувати, що буде в майбутньому. Якщо звіти гарні вже кілька термінів поспіль, то й надалі, швидше за все, ситуація повториться. Якщо компанія бере величезні кредити, а її операційний виторг падає, це має змусити вас задуматися про доцільність довгострокових інвестицій.
Ця методика дозволяє як виділити перспективні акції, так і оцінити різні види галузевих ризиків. Ви зможете визначитися з тим, які компанії добре почуваються і розвиваються, в які варто вкластися, що слід продати та ін. Регулярно проводьте необхідний аналіз, і ви зможете не тільки створити свій інвестиційний портфель, а й диверсифікувати його.
Фундаментальний аналіз у трейдингу — це основа, яка дозволяє вам приймати виважені та грамотні рішення, що базуються на розумінні ситуації та конкретних цифрах. Таким чином, ви в рази знижуєте ризики при тривалих інвестиціях. Без аналізу ви просто граєте в азартну гру, не розуміючи, що станеться завтра. Ви не знаєте, які перспективи у акції, куди піде ціна, на скільки вона підніметься чи впаде. Тому фундаментальний аналіз – це впевненість. Якщо ви хочете навчитися його правильно проводити, то вам варто пройти інтенсив у Біржовому Університеті. Грамотні викладачі розкажуть про всі нюанси та розберуть з вами безліч ситуацій, у яких він може виявитися корисним.
Які дані використовуються при фундаментальному аналізі
Далі розглянемо кілька важливих індикаторів фундаментального аналізу. Варто розуміти, що всі вони беруться з фінансової звітності — документа, який усі компанії подають у зазначені терміни. Усього таких індикаторів три:
- Звіт про прибуток та збитки. У ньому вказують такі параметри, як виторг, валовий прибуток, собівартість продажу, а також операційні витрати.
- Балансовий звіт. Це важливий показник, в якому вказуються всі наявні на цей момент активи, зобов'язання та власний капітал. Саме він є реальною вартістю конкретної компанії.
- Звіт про рух коштів. Вивчивши його, можна зрозуміти, куди компанія спрямовує свої фінанси. Як правило, це операційна та інвестиційна діяльність. Також кожна компанія має фінансову діяльність — випуск цінних паперів, оплату дебіторську заборгованість, виплату дивідендів тощо.
Це лише початкова інформація, яка дасть вам загальні уявлення про діяльність компанії. Ми склали для вас таблицю, в якій наведено значно більше маркерів:
Категорія даних |
Конкретні показники та джерела |
Роль у фундаментальному аналізі |
| Фінансова звітність | Звіт про прибутки та збитки, про рух коштів, а також балансовий. | Дозволяє оцінити фінансове здоров'я компанії: розмір активів, зобов'язань, доходів, витрат, ліквідності, грошових потоків та ін. |
| Ключові фінансові коефіцієнти | P/E (ціна/прибуток), P/B (ціна/балансова вартість), ROE (рентабельність капіталу), ROA (рентабельність активів), Debt/Equity. | Необхідні для порівняння ефективності, переоціненості чи недооціненості акцій, а також наявного боргового навантаження. |
| Макроекономічні показники | ВВП, інфляція, відсоткові ставки, безробіття, індекси ділової активності. | Дозволяють оцінити вплив економіки на всю галузь. |
| Аналіз галузі | Частка ринку, темпи зростання галузі, регуляторні зміни, різноманітні технологічні тренди та загальний рівень конкуренції. | На основі цих даних можна зрозуміти, яку нішу займає компанія у конкретній галузі. |
| Якісні фактори | Якість менеджменту, корпоративного управління, бренд та репутація, наявність патентів, інновацій, стратегічних партнерств. | Дозволяє оцінити наявні нематеріальні активи та показник довгострокової стійкості. |
| Дані про дивіденди та акціонерний капітал | Дивідендна політика, історія виплат, Buyback-програми, структура акціонерів. | Необхідні для оцінки прибутковості та політики розподілу прибутку. |
| Прогнози та оцінки аналітиків | Прогнози EPS, цільові ціни акцій, рейтинги (Buy/Hold/Sell). | Потрібні порівняння ринкових очікувань із реальними результатами. |
Варто знати, де брати показники фундаментального аналізу. По-перше, компанії зобов'язані виставляти їх на своєму сайті у відповідних розділах. По-друге, варто скористатися за допомогою спеціалізованих порталів, таких як Yahoo Finance, Bloomberg, Seeking Alpha. По-третє, вивчіть звітність інвестиційних банкірів та їх аналітиків — досить часто вони оприлюднюють її у вигляді пресрелізів.
Етапи проведення фундаментального аналізу
Отже, ви вже знаєте, навіщо проводиться дана процедура. Розглянемо детальніше етапи фундаментального аналізу, щоб ви могли зрозуміти, як правильно його робити. Усього можна виділити вісім основних пунктів:
- Проведення аналізу макроекономічного середовища. Насамперед вивчіть глобальну ситуацію, потім — національну. Потрібно враховувати загальні тенденції на ринку, ВВП країни, темпи його зростання, а також розмір інфляції та банківських ставок.
- Проведення галузевого аналізу. Вивчіть, які сфери за останні рік-півтора пішли вгору, а які вниз. Наприклад, в Україні інтенсивно розвивається ІТ, зелена енергетика, технологічна сфера, а просідає видобуток вугілля та інших природних копалин. Додатково вивчіть стан інших компаній на ринку, щоб уявити ступінь конкуренції та насиченості.
- Виконання детального скринінгу компанії. Він проводиться з урахуванням загальної капіталізації. Вибирайте лідерів ринку з капіталізацією від 250 мільйонів доларів та обігом від 25 000 на день.
- Проведення аналізу фінансової звітності підприємства. Вище ми писали про те, як це правильно робити та які фактори використовувати. Оцініть загальну рентабельність бізнесу на основі відкритих даних та балансового звіту.
- Проведення якісного аналізу. Необхідно оцінити різні нецифрові фактори. Наприклад, скільки років на посаді залишається генеральний директор. Якщо керівництво часто змінюється, це говорить про нестабільність ситуації. Оцініть ризики (судові справи, скандали, наявність активів у неперспективних галузях).
- Оцінка вартості компанії. Для цього вибудовується DCF-модель, розрахована на 5-10 років. Вона дозволяє провести оцінку капіталізації компанії, спрогнозувати її виторг з урахуванням усієї галузі, порахувати маржу та ін.
- Формування інвестиційних рішень. На основі отриманої інформації будується стратегія, яка дозволить заробити на купівлі цінних паперів. Закладаються параметри Buy, Hold та Sell. Оцінюються можливі ризики, шукаються шляхи для їхнього нівелювання та вирівнювання.
- Проведення моніторингу та різних стрес-тестів. Це роблять професійні аналітики, які займаються інвестиціями у банках та інших великих фінансових установах. Вони розглядають різні сценарії (наприклад, рецесія, м'яка просідання тощо), щоб зрозуміти, в який бік рухатиметься їх актив і наскільки висока стійкість бізнесу у тих чи інших випадках.
Як бачите, проводити фундаментальний аналіз досить складно. Це вимагає багато часу та навичок навіть за умови, що ви добре знаєтеся на фінансуванні та інвестуванні. Також можна використовувати різні інструменти, які полегшують процес. Як правило, вони платні, але завжди можна знайти аналоги. Щоб детальніше зрозуміти сутність фундаментального аналізу, вам варто записатися на курси у Біржовий Університет. На них буде розібрано конкретні приклади з поясненнями, для чого це робиться і які плюси для інвестора існують. Пам'ятайте, якщо трейдер може обійтися без фундаментального аналізу, то при інвестуванні потрібно обов'язково планувати майбутнє і вивчати фінансові показники, інакше ви просто втратите свої заощадження.
Як аналізувати акції та компанії: наочні приклади
Потрібно розуміти, що фундаментальний аналіз є основою інвестування. Але при цьому потрібно навчитися не просто проводити його, а грамотно застосовувати на практиці. Наведемо детальний приклад фундаментального аналізу для компаній із реальними цифрами та конкретними висновками.
Отже, ми маємо технологічну компанію «Мікросвіфт», яка займається розробкою програмного забезпечення для корпорацій. Припустимо, що на цей момент її акції торгуються на біржі по 80 доларів. Після вивчення звіту про прибуток і збиток за останні три роки ви розумієте, що загальний виторг компанії становить один мільярд доларів, при цьому її зростання становить приблизно 12% на рік.
Валовий прибуток компанії «Мікросвіфт» складає 700 млн з маржею 70%, операційна – 300 млн, чистий – 250. На ринок було випущено 100 мільйонів акцій, виплачується прибуток 2,5 у. о. на кожну.
Тепер проведемо невеликий аналіз. Для технологічних компаній характерна висока валова маржа (не більше 60–80%). Постійне зростання виторгу на 10–15% говорить про стабільність та грамотне управління. Чиста маржа у 25% – хороший показник, який ідеально підходить для інвестицій.
Після цього варто оцінити наявні мультиплікатори. P/E=Ціна акції/EPS =80/2,5= 32. Вивчаємо стандартний показник у цій сфері та бачимо, що він дорівнює 25. Це говорить про те, що акції компанії продаються дорожче, ніж у середньому на ринку. Тобто або цінні папери переоцінені, або найближчим часом галузь зростатиме.
Наступний крок – оцінка цифр. Припустимо, що наша компанія має кошти у розмірі 500 млн доларів, тоді як загальні активи становлять 2 мільярди. Довгострокові кредити у «Мікросвіфт» – 300 мільйонів, короткострокові – 200. Відповідно, власний капітал становить півтора мільярда доларів. Це дуже хороші показники, оскільки компанія може швидко закрити наявні заборгованості, і вони не стануть для неї критичними. Також вона може інвестувати у розвиток без залучення позикових коштів.
Наступний етап — вивчення грошового потоку згідно з загальнодоступними даними, операційний потік становить 280 мільйонів доларів. При цьому на покупку програмного забезпечення та обладнання було витрачено 30 мільйонів. Відповідно, вільний грошовий потік становить 250 мільйонів, що дорівнює чистому прибутку. Це означає, що він є реальним, а не виведеним на папері. Тобто компанія заробляє гроші, а не витрачає їх.
З усього вищепереліченого можна зробити кілька висновків. Компанія має кілька сильних сторін — високий прибуток і рентабельність, генерація живих грошей, хороший баланс. З мінусів – високий P/E, що свідчить про те, що вартість акцій завищена. Це цілком нормальна ситуація — усі інвестори хочуть вкластися у стабільний бізнес. Але зараз не варто купувати цінних паперів. Просто додайте «Мікросвіфт» до списку спостереження. Коли акції впадуть до 60–65 доларів за одиницю, можна буде вкластися в них.
Ми детально розібрали приклад, щоб стало зрозумілим, як аналітики формують рішення про інвестиції. Звичайно, для такого вивчення знадобиться чимало часу. Зверніть увагу, що вам потрібно буде вивчати десятки або навіть сотні компаній, щоб вибрати найбільш перспективні. Щоб не займатися цим самостійно, можна використовувати різні інструменти або довіритись інвестиційним аналітикам, які викладають свої пресрелізи.
Висновок: з чого почати новачкові
Провести грамотний фундаментальний аналіз непросто. Він має на увазі вивчення великого обсягу інформації з різних джерел, а також зіставлення безлічі факторів. Щоб виконати його, потрібен досвід та супутні знання. Навчитися робити якісний аналіз ви можете на курсах Біржового Університету. Наші викладачі розкажуть вам про всі нюанси та навчать проводити його для будь-яких компаній. Це стане вам у пригоді, якщо ви плануєте інвестувати свої заощадження або працювати бізнес-аналітиком.