Хочете стати досвідченим трейдером та отримувати стабільний дохід зі своїх угод? В цьому випадку вам необхідно розібратися не тільки з базовими поняттями, але і з більш поглибленими, а також зрозуміти, як ринок працює. У цій статті ми поговоримо про таке явище, як імбаланс у трейдингу. Ви повинні не тільки навчитися знаходити його на графіках, а й правильно використовувати, щоб отримувати прибуток у будь-яких ситуаціях.
Що означає імбаланс у трейдингу
Як ви, напевно, вже знаєте, стабільність угод на біржах забезпечують маркет-мейкери. Це великі трейдери або фінансові організації, які купують та продають активи у вибраному ціновому діапазоні, забезпечуючи певну стабільність ринку. Відповідно, при торгівлі на біржах має дотримуватися одне правило: на виставлені ордери завжди знаходяться покупці. Але іноді виникають такі ситуації, за яких активи практично не продаються або не купуються. Це явище і називають дисбалансом чи імбалансом (imb). Воно може принести трейдеру чи інвестору як гарний прибуток, так і значні збитки.
Розгляньмо питання професійніше. Імбаланс – це ситуація, коли виникають розриви реальної вартості будь-якого активу через неефективне ціноутворення. Вона виникає в тих випадках, коли обсяги торгів різко змінюються в одну чи іншу сторону (швидко збільшується попит або пропозиція), і на біржі залишається велика кількість заявок, що не спрацювали. Дисбаланс виникає тоді, коли є велика кількість заявок одного виду за повної відсутності чи мінімальної кількості зустрічних ордерів.
Як часто виникають такі ситуації? Як правило, тоді, коли різко змінюється напрямок тренду. Наприклад, якщо якийсь актив починає раптово дешевшати, то на ринку, як правило, є велика кількість заявок на продаж. Трейдери намагаються скинути його, щоб мінімізувати втрати. При цьому покупці не поспішають викуповувати актив, розуміючи, що його вартість буде набагато нижчою. Тобто, імбаланс — це, по суті, дисбаланс попиту та пропозиції, і триває він доти, доки не буде досягнуто рівноваги між ними.
Практика показує, що незначні дисбаланси з'являються досить часто, але вони фактично не змінюють вартість активу. Досвідчені трейдери називають їх ринковим шумом та просто ігнорують. Але іноді з'являються і повноцінні імбаланси, за яких різниця між попитом та пропозицією суттєво відрізняється. Це призводить до появи значних цінових імпульсів.
Як правильно визначити імбаланс
Спочатку розглянемо, чому з'являється це явище. Їх кілька:
- Геополітичні зміни. Як правило, серйозні потрясіння сильно впливають на ринок.
- Різні економічні новини. Найчастіше це фінансові звіти компаній, макроекономічна статистика та ін.
- Вихід ринку великих гравців чи фінансових організацій, які закуповують чи зливають певний актив.
- Різні природні фактори (наприклад, посухи призводять до різкого зростання цін на продовольство).
- Поява певної інсайдерської інформації.
Причини можуть бути іншими. Наприклад, сезонні фактори, природні катаклізми, війни та ін.
Далі розглянемо, як виглядає зона дисбалансу у трейдингу. Визначити її можна на графіку. Якщо ви бачите, що утворюється ціновий розрив, це і є імбаланс. Виглядає він в такий спосіб. Нові заявки добре видно за напрямом свічок (вони повинні мати однаковий колір).
Імбаланс, як правило, видно на довгих свічках. Він виглядає як проміжок між ґнотами сусідніх свічок. Як швидко цей розрив може заповнитись? У міру зростання ліквідності активу. На швидкість впливають дії маркет-мейкерів, великих трейдерів та різні ринкові фактори. Причому потрібно знати, що імбаланс може бути закритий повністю або частково. У першій ситуації баланс відновлюється повністю, тобто продавці та покупці досягли угоди та укладають ордери на торгівлю за максимально ефективною ціною. Якщо ж перекриття відбулося лише частково, то вважається, що учасники ринку не здатні довести актуальну вартість до перекриття дисбалансу. Щоб його ліквідувати, потрібні досвідчені маркет-мейкери. Вони викидають на ринок наявні в них резерви, завдяки чому і відновлюється ліквідність. Як правило, процес нормалізується за кілька хвилин, але в деяких випадках він може тривати годинами або навіть усю торгову сесію.
Які бувають види імбалансу на ринку
Для того, щоб виявити дисбаланс, трейдеру потрібно стежити за рівнем підтримки та рівнем опору на графіках. Це дозволить побачити, коли виникають проблеми із ліквідністю. Якщо говорити про типи імбалансу, то можна виділити два різновиди:
- Бичачий. Це класична ситуація із трьома свічками. На графіку ви побачите розрив між максимумом першої свічки та мінімумом третьої, тобто саме так, як ми писали вище. Вважається, що з бичачого імбалансу ліквідність активу є лише в покупців.
- Ведмежий. У цьому випадку ліквідність мають лише продавці, тоді як покупці не поспішають заволодіти активами.
Варто зазначити, що визначити заздалегідь, чи проблема ліквідності виникне, досить складно. Але досвідчені трейдери можуть це робити. Їхні висновки базуються на наступних факторах:
- Вивчення ринкової структури. Простіше кажучи, трейдер вивчає патерни руху ціни та знаходить загальні тренди, і на підставі цього ухвалює певні рішення.
- Вивчення наявних на біржі ордерів. Як правило, їх добре видно на графіку, що дозволяє робити прогнози щодо обсягу торгів та руху вартості активів.
- Вивчення ринкового профілю. Трейдер аналізує ключові рівні, які є на обраному ринку.
Також варто стежити за діями маркет-мейкерів та великих китів – вони безпосередньо впливають на ліквідність активів.
Далі розглянемо, навіщо взагалі слід стежити за виникненням імбалансу. По-перше, ви отримуєте можливість роботи з відкладеними та лімітними ордерами. По-друге, ви зможете знайти ефективні точки входу в актив. По-третє, якщо ви бачите проблеми з ліквідністю, це може означати початок нового тренда або кінець наявного. Така інформація є дуже важливою для трейдера, оскільки на ній можна добре заробити.
Варто зазначити, що стратегії роботи з дисбалансом мають певні недоліки. Так, наперед зрозуміти, що почалися проблеми з ліквідністю, досить складно. Ви побачите імбаланс тільки після того, як буде сформовано ціновий пульс. Другий мінус полягає в тому, що трейдеру потрібно постійно моніторити ринковий профіль, стежити за склянками цін та іншими індикаторами, щоби не пропустити потрібний момент. Відповідно, і реагувати на дисбаланс потрібно практично моментально, оскільки далі почнуть діяти маркет-мейкери, завдання яких — забезпечення ліквідності ринку та недопущення пробоїв. Третій мінус — імбаланси відображаються не на всіх графіках. Часто для цього необхідно мати максимально сучасне програмне забезпечення.
Як застосовувати імбаланс у торгових стратегіях
Існує кілька ключових стратегій, що ґрунтуються на роботі з дисбалансом. Розглянемо найпопулярніші з них:
- Повне чи часткове закриття розриву ліквідності. Варто розуміти, що дисбаланс це непогана точка входу. Зафіксувати прибуток варто у той момент, коли ціна піде далі згідно з наявним трендом або повернеться до імбалансу.
- Робота з ордер-блоками. Для цього вам потрібно вивчити графік, на якому видно свічки покупок та продажів, потім знайти значні області та проаналізувати, куди саме рухається ціна. Якщо вона пробиває ордер-блок, то можна подумати про точки входу залежно від області блокування (бичачої або ведмежої).
- Робота з горизонтальними обсягами чи профілем ринку. Там імбаланс виглядає як провалу обсягу.
- Ціновий розворот. Зазвичай він виникає у ситуаціях, коли стикаються рівні підтримки та опору.
Якщо ви хочете докладніше дізнатися, як торгувати на імбалансі і як отримати вигоду, рекомендуємо вам записатися на курси Біржового Університету. Ми детально розглянемо на них усі цікаві стратегії та розберемо різні ситуації на практиці, що дозволить вам краще засвоїти інформацію. Пам'ятайте, що визначити виникнення дисбалансу не завжди можливо. Часто для цього потрібно використовувати спеціалізоване програмне забезпечення, індикатори, кластерний аналіз та ін. Для новачка працювати із цим може бути досить складно.
Короткий висновок на тему статті
Тепер ви знаєте, що таке імбаланс у трейдингу. Якщо ви хочете стабільно заробляти на біржі, потрібно навчитися його знаходити та використовувати для визначення точок входу в активи. Але пам'ятайте, що дисбаланс не «живе» довго, як правило, його швидко ліквідують маркет-мейкери та великі гравці. Тому діяти потрібно швидко та рішуче, не забуваючи про ризик-менеджмент.