Від чого залежить ціна на певні активи? Як вони складаються та хто їх формує? Якщо ви ставите собі такі питання, настав час познайомити вас з таким терміном, як маркет-мейкер. У цій статті ми розглянемо, хто вони такі, які функції вони мають, і чому ці люди можуть впливати на ціни на біржах.
Кого називають маркет-мейкерами
Market maker — це спеціаліст, який має великий капітал. Він торгує наявними в нього активами у певному ціновому діапазоні, через що забезпечується стабільність та мінімізується волатильність ринку. По суті, маркет-мейкери формують наявний попит та пропозицію внаслідок того, що вони беруть участь у торгах і мають великі ресурси. Вони пожвавлюють ринок і практично підштовхують інших учасників до здійснення угод.
Варто зазначити, що маркет мейкер — це не обов'язково одна людина. Найчастіше цю роль виконує ціла фінансова організація чи об'єднання трейдерів. Важливим чинником є і те, що у процесі торгів вони використовують великий капітал, що дозволяє тримати ринок на заданих позиціях. Маркет-мейкери є своєрідними постачальниками ліквідності, підтримуючи ринкові ціни на активи. При цьому звичайні трейдери та інвестори виступають у ролі маркет-юзерів. Вони мають відносно малий капітал, тому не можуть впливати на ринок якоюсь вагомою мірою.
Слід розуміти, що маркет-мейкери працюють на ринках цілком легально та офіційно. Вони дотримуються всіх вимог закону та умов конкретного торгового майданчика. Щобільше, біржі можуть спеціально наймати маркет-мейкерів, запрошуючи їх працювати у себе, щоб підвищити ефективність торгів та стабілізувати ціни на активи.
У чому полягає робота маркет-мейкера
Розгляньмо, як функціонує фахівець чи організація. Наприклад, на ринку виходить нова компанія, пропонуючи свої акції. Як правило, після старту продажів ціни на них будуть досить волатильними. Вони безпосередньо залежать від багатьох факторів, але при цьому не є стабільними. Це відбувається через те, що трейдери та інвестори діють хаотично, адже вони не мають великого капіталу та здійснюють операції «за відчуттям». В результаті актуальні ціни можуть сильно стрибати, обсяг торгів падає, а прозір між заявками на покупку й продаж буде надто великим. Така ситуація не є бажаною для компанії, яка випустила актив. Тому емітент чи сама біржа залучає до торгівлі маркет-мейкерів. Вони вступають у справу, починають торгувати акціями та вирівнюють їхню вартість до стабільних значень.
Маркет-мейкери виконують досить специфічні завдання:
- Створюють ліквідність активу, що дозволяє організувати необхідний обсяг торгів протягом тривалого часу. Це дає можливість гравцям здійснювати купівлю та продаж акцій за заданими цінами у будь-якому обсязі. Наприклад, біржа може найняти організацію, яка зобов'язується протягом 60 днів забезпечувати можливість купівлі та продажу цінних паперів компанії «Гермес» у сумарному обсязі 3 мільйони доларів під час усіх торгових сесій.
- Контроль цін та зниження рівня волатильності. Завдяки тому, що торги проходять на постійній основі, вдається досягти плавної зміни вартості активу без різких стрибків та перепадів. Маркет-мейкер контролює всі основні угоди щодо конкретних цінних паперів, внаслідок чого різниця по спредах між купівлею та продажем є мінімальною.
Також маркет-мейкер може бути посередником під час укладання великих угод. Як правило, їх роблять серйозні інвестори. Якщо на біржі є відносно невелика кількість якогось активу, і його хоче викупити якась організація, це може призвести до різкого стрибка вартості акцій. Тому маркет-мейкер співпрацює з інвестором поза біржею. Це допомагає утримати ціни та зберегти загальну внутрішню ліквідність.
Як маркет-мейкери рухають ціни
Далі розглянемо питання про те, як маркетмейкери на біржі можуть балансувати ринок. Для цього вони:
- Маніпулюють цінами. Фактично, вони створюють та розміщують великі ринкові ордери, внаслідок чого трейдерам здається, що на актив є підвищена пропозиція чи попит.
- Створюють пастки ліквідності. Оскільки вони мають великий капітал, то можуть регулювати ринок та ліквідність певних цінних паперів. Внаслідок цього багато трейдерів можуть потрапляти у пастки та зливати свої угоди.
- Вирівнюють вартість активів на інших фондових біржах. Часто бувають такі ситуації, коли вартість певних активів дещо відрізняється на різних майданчиках. При цьому маркет-мейкери можуть переносити свої, що вирівнює вартість акцій та робить її більш збалансованою.
Також варто наголосити, що вони практикують високочастотний трейдинг. Вони можуть здійснювати сотні й навіть тисячі угод за хвилину, використовуючи спеціальні боти та алгоритми. Це дає можливість реагувати на найменші зміни курсу активу в біржовій склянці.
У чому різниця між маркет-мейкером та трейдером
По суті, різниця полягає лише в обсязі вільного капіталу. Трейдер оперує відносно невеликими сумами, через що не має глобального впливу на ринок і ціни. Маркет-мейкери мають величезні ресурси. Саме вони можуть задавати нові тренди, створювати ліквідність та підтримувати ціни на акції певних компаній.
Короткий висновок на тему статті
Тепер ви знаєте, хто такий маркет-мейкер простими словами й у чому полягає його роль. Пам'ятайте, що market maker зазвичай виступають великі фінансові організації або об'єднання трейдерів, а також різні хедж-фонди. Їхня головна мета — отримання прибутку, тому вам варто стежити за діями таких фахівців, щоб розуміти, куди найближчим часом розгорнеться ринок, які акції будуть ліквідні, які ризики існують і у що краще вкласти свої капітали. Це допоможе вам розробити ефективну торгову стратегію і досягти необхідного результату.